Waarom webcare?

Een belangrijk kenmerk van online geplaatste opmerkingen, klachten of vragen is dat deze makkelijk en snel gedeeld kunnen worden, zodat deze veel sneller een groter bereik hebben dan een in de fysieke wereld geplaatst bericht. Des te belangrijker om uw webcare te organiseren dus! Ervan uitgaand dat uw organisatie klanten heeft die gebruik maken van internet en ook wel eens een klacht of vraag hebben over uw producten of over uw organisatie, is het op zijn minst raadzaam om u zich eens op de voordelen van webcare te oriënteren. De belangrijkste voordelen van (goed georganiseerde en uitgevoerde) webcare voor uw klanten zijn:

  • Het benaderen van de online klantenservice van een organisatie is een krachtig middel om de vraag of probleem onder de aandacht te brengen en opgelost te krijgen;
  • De klant kan rekenen op een snelle reactie van het bedrijf;
  • Hij kan zijn klacht of vraag makkelijk kwijt op een kanaal naar zijn keuze en zonder een specifiek servicekanaal op te hoeven zoeken.

De belangrijkste voordelen die webcare (mits goed georganiseerd en uitgevoerd!) uw organisatie kan bieden zijn:

  • Webcare stelt u in staat klantproblemen te verhelpen via het door de klant verkozen kanaal
  • Webcare leidt om deze reden tot een stijgende klanttevredenheid
  • Webcare behoudt en/of verbetert de reputatie van het bedrijf
  • Met webcare voorkomt u of beperkt u imagoschade
  • Webcare zorgt voor vermindering van het aantal klachten op de overige kanalen (telefoontjes, balie, post, e-mail)
  • Webcare creëert extra kansen om commercieel in te spelen op behoeften van consumenten (social lead generation)
  • Webcare creëert veel inzicht in problemen en trends binnen de gebruikersgroep