Waarom ieder bedrijf actief moet zijn op Instagram

Waarom ieder bedrijf actief moet zijn op Instagram

9 november 2018 Webcare best practices

Instagram, die app waar je heerlijk urenlang kunt plaatjes kijken. Het is een fijne manier om wat tijd te doden. Maar tegelijkertijd is het platform ook een bron van informatie en inspiratie. En dat is precies wat velen zich niet beseffen: het is het perfecte medium voor bedrijven, voor zowel webcare als voor marketingdoeleinden. Het is namelijk dé plek om verhalen te vertellen. En verhalen zijn wat mensen met elkaar verbindt.

Waarom dan Instagram? Het is toch alleen bedoel om plaatjes te delen? Nou, ja. En nee. Zo is het ooit eens begonnen, maar in de tussentijd is Instagram uitgegroeid tot een sociaal medium met een enorm aantal actieve maandelijkse gebruikers waarvan ook veel bedrijven graag gebruik maken. Net als Facebook en Twitter, eigenlijk.

Om je een idee te geven van hoe groot Instagram is in de loop der jaren is geworden, hier wat cijfertjes van Statista:

  • Januari 2013: 90.000.000 maandelijks actieve gebruikers
  • Maart 2014: 200.000.000 maandelijks actieve gebruikers
  • September 2015: 400.000.000 maandelijks actieve gebruikers
  • December 2016: 600.000.000 maandelijks actieve gebruikers
  • September 2017: 800.000.000 maandelijks actieve gebruikers
  • Juni 2018: 1.000.000.000 maandelijks actieve gebruikers

Natuurlijk zijn dit wereldwijde cijfers, welke handig zijn als je internationaal zaken doet. Maar ook als we alleen naar Nederland kijken is de inzet van Instagram zeker de moeite waard. 32% van ons zijn er namelijk actief op. Dat zijn bijna 5,5 miljoen mensen, waarvan kinderen al niet meetellen. Genoeg mensen om je op te richten, dus!

Waarom bedrijven actief zijn op Instagram

Met inmiddels meer dan een miljard actieve gebruikers kan Instagram door bedrijven eigenlijk niet meer genegeerd worden, wat je business ook precies is. Autoverkopers, bakkers, fietsverhuurbedrijven, hotels, restaurant, zelfs PostNL is actief op Instagram, met veel succes, zelfs.

Voordelen van een Instagram-account

Actief zijn op Instagram heeft namelijk een aantal grote voordelen, te beginnen met het volgende. Instagram-gebruikers zijn het meest toegewijd in vergelijking met andere netwerken. Dat brengt onder andere de volgende voordelen met zich mee:

  • doelgroep beter bereiken,
  • community opbouwen,
  • weten wat er speelt onder je klanten,
  • hoge engagement, en
  • ambassadeurs inzetten.

Gratis publiciteit

Hoe vaak zitten we niet in een café of restaurant en zien we verschillende mensen een foto maken van hun eten? Zij zetten het vervolgens op Instagram en misschien ook nog op andere netwerken. En een tag naar jouw account kan daarbij niet ontbreken, want het thuisfront moet natuurlijk wel weten wáár ze die prachtige avocado’s kunnen eten. Instagram is de beste plek om wat gratis publiciteit te scoren.

Zeker wanneer je bijvoorbeeld een restaurant met prachtige gerechten hebt, of een kunstatelier. Of wanneer je gewoon heel mooie producten verkoopt. Alles dat het waard is om een mooi kiekje van te schieten en deze met anderen te delen. Kortom: wanneer je een Instagram-waardig bedrijf hebt. Dan is Instagram voor jou een bron van gratis publiciteit. Maar dan moet je wel een account hebben, anders kun je niet getagd worden.

Community opbouwen

Instagramvolgers zijn trouwe volgers. We noemden net al even dat Instagramgebruikers veel meer engaged zijn dan gebruikers van andere sociale media. Het is daarom heel gemakkelijk om een community op te zetten, misschien wel gemakkelijker dan op bijvoorbeeld Facebook.

In gesprek met je Instagram-volgers

Want hoewel eerst wel gedacht werd dat er via Instagram niet echt de discussie aangegaan wordt, blijkt het tegendeel waar te zijn. Je kunt op Instagram heel goed met je doelgroep in gesprek gaan, Je kunt ze vragen stellen, om tips en ideeën vragen en reageren op reacties.

Instagram is verhalen vertellen

Doordat je met Instagram heel goed verhalen kan vertellen, kun jij mensen aan je verbinden. Dit kunnen je bestaande klanten zijn, maar ook zeker mensen die nog geen klant zijn. Je kunt een verhaal vertellen met foto’s en video’s: mooie, ontroerende of belangrijke momenten. Hiermee wek je een bepaald gevoel op bij de gebruiker, welke hem aan je merk verbindt.

Bedrijfsaccounts

Ook willen we je graag nog op het volgende wijzen. Sinds alweer een tijdje zijn de Instagram Business Accounts in het leven geroepen. Een zakelijk account op Instagram heeft een aantal voordelen ten opzichte van een persoonlijk account, bijvoorbeeld:

  • beter bereikbaar voor klanten,
  • gemakkelijker statistieken bijhouden,
  • automatisch publiceren met social media managementtools,
  • advertenties plaatsen,
  • je posts promoten, en
  • je eigen artikelen verkopen.

Adverteren: meer gebruikers naar je account trekken

Op advertenties gaan we iets dieper in. Als bedrijf wil je namelijk producten of diensten verkopen. Alleen zo kun je geld verdienen en voortbestaan. Wanneer je als bedrijf een account hebt op Instagram, is het gemakkelijker om mensen naar je account te trekken met mooie advertenties, die je overigens in Facebook instelt.

Met advertenties kun je werken aan onder andere:

  • naamsbekendheid,
  • loyaliteit,
  • branding,
  • imago en
  • productpromotie.

Succes zonder te betalen

Overigens is het lang niet altijd nodig om gebruik te maken van betaalde advertenties. Met een sterke strategie en gebruik van de juiste hashtags kun je al een heleboel bereiken. Wat je daarvoor wel nodig hebt: posts waar men iets aan heeft, die echt heel mooi zijn om te zien en/of die relevant zijn voor je doelgroep. En geduld, want organisch Insta-succes is niet binnen een nacht behaald. Analyseren en op tijd bijsturen is hierbij, zoals bij alles, cruciaal.

Instagram is perfect voor klantenservice

Tot slot is het ook heel gemakkelijk om via Instagram klantenservice te bieden. Je kunt het platform inmiddels namelijk toevoegen aan vele social media monitoring- en managementtools. Daarmee kun je precies in de gaten houden wat voor reacties er allemaal binnenkomen op je posts en daar binnen de tool ook op reageren. Door gebruik te maken van een social mediatool kun je het werk verdelen over meerdere medewerkers zodat je nooit een bericht hoeft te missen.

Dat is zeker handig wanneer je meerdere malen per dag posts plaatst en wanneer je veel reacties binnenkrijgt. Dit in de app met de hand bijhouden is bijna onmogelijk. Verder kun je via Instagram ook in de gaten houden wat er allemaal over je merk gezegd wordt, ook al zijn berichten niet aan jou gericht. Daarom is ook proactieve webcare via Instagram heel goed mogelijk.

Onderzoek vooraf je doelgroep

We hopen dat nu duidelijk is dat Instagram enorm veel aan je bedrijf kan toevoegen. We moeten bij dit alles echter wel een kanttekening maken: het werkt alleen als je doelgroep werkelijk (actief) gebruik maakt van het platform. Daarvoor moet je dus allereerst onderzoek doen. Bijvoorbeeld onder je bestaande (vaste) klanten, je websitebezoekers of door dit in gesprekken met de klant te vragen, bijvoorbeeld tijdens een gesprek via live chat of sociale media.

Als jij meer wilt weten over hoe je webcare via Instagram regelt, hou dan ons blog in de gaten. Op het moment werken we namelijk aan een artikel over hoe je dat precies aanpakt.

Over de auteur

Anthony Carter: Sinds 2014 ben ik eigenaar/directeur van Digital Customer Care Company, bestaande uit LiveChat Pro, Cheapchats.nl en Webcare Pro. Mijn missie is het leveren van uitstekende klantenservice via digitale kanalen.