5 handige gratis social media management tools die je webcare makkelijker maken

5 handige gratis social media management tools die je webcare makkelijker maken

27 maart 2018 Webcare best practices

Als modern bedrijf maak je natuurlijk al lang gebruik van webcare. Als je niet weet wat webcare precies inhoudt, raden we je aan om dit artikel eens te lezen: Wat is webcare? Sociale media maken een groot deel uit van webcare en in een webcarestrategie zijn ze dus een onmisbare schakel. Om je te helpen de juiste tool uit te zoeken, hebben we hier een lijst samengesteld van social media management tools die jij kan gebruiken om je sociale netwerken te beheren en analyseren. Van alle genoemde tools zijn er gratis versies beschikbaar.

Sociale media kun je als bedrijf op verschillende manieren en met verschillende doelen inzetten. Je kunt bijvoorbeeld puur en alleen klantenservice willen bieden. Daarvoor hoef je alleen maar aanwezig te zijn op sociale media en de klant met zijn vragen naar de juiste kanalen te sturen. Je kunt je sociale kanalen ook voor marketingdoeleinden willen inzetten. Hiervoor is een goede strategie en gedegen onderzoek belangrijk, want je wilt je communicatie op ieder netwerk aanpassen. Maar ook aan de doelgroep per netwerk, want op Facebook zit een ander deel van je doelgroep dan op Instagram, om maar een voorbeeld te noemen.

Een laatste mogelijkheid is een proactieve webcare-aanpak te ontwikkelen om je klanten te helpen vóórdat problemen ontstaan. Welke tool voor jou het handigst is ligt aan wat je ermee wilt doen en welke kanalen je gebruikt. Hieronder geven we je enkele voorbeelden van tools die jou kunnen helpen bij je sociale strategie. We raden je wel aan om, voordat je een tool gaat uitkiezen, een concreet doel en een duidelijke strategie te ontwikkelen voor je sociale media. Pas als je écht weet wat je met sociale media wilt doen en bereiken én je weet welke netwerken je gaat inzetten kun je het juiste hulpmiddel uitkiezen.

1. Hootsuite

We beginnen met een bekende tool: Hootsuite. Deze tool bestaat al vele jaren en is populair omdat het een hele handige app is met vele mogelijkheden. Je kunt er alle soorten sociale media in beheren alsof je in de applicaties zelf werkt. De verschillende sociale mediaprofielen zijn in kolommen in te delen, evenals notificaties en geplande berichten zodat je een duidelijk overzicht hebt. Daarnaast kunt je sociale ROI bijhouden en analyseren met rapportages. Met Hootsuite kun je de volgende netwerken beheren:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Pinterest
  • YouTube

Hootsuite is nog gratis voor maximaal 3 sociale mediaprofielen en 1 gebruiker. Bij het gratis abonnement kun je maximaal 30 berichten inplannen. Prijzen voor uitgebreidere mogelijkheden beginnen bij €19 per maand waarbij je 1 gebruiker en 10 sociale mediaprofielen kunt instellen. Er is een 30-daagse proefperiode beschikbaar waarmee je een uitgebreidere versie van het betaalde programma gratis kunt uitproberen. Hierbij kun je ongelimiteerd inplannen met 1 gebruiker en 10 profielen.

2. Buffer

Met Buffer kun je berichten ‘in bulk’ versturen, verdeeld over je verschillende sociale mediakanalen. Er zijn verschillende abonnementen beschikbaar en voor particulieren is het gratis. Die kunnen 3 accounts toevoegen, 1 gebruiker instellen en 10 posts inplannen per profiel. Voor bedrijven is er Buffer Business, waarvoor er een 14-daagse proefperiode beschikbaar is. De sociale media die je in Buffer kunt instellen zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Google+

Met Buffer kun je ook je berichten analyseren en interacties bijhouden. Met handige realtime overzichten kun je zien hoe het ervoor staat met je imago en of er veel over je gepraat wordt. Ook kun je zien welke soorten content het ‘t beste doen bij jouw doelgroep. Je beste posts zie je in één oogopslag en je kunt gemakkelijk en regelmatig alle data exporteren in een handig overzicht. Er is een browserextension beschikbaar, de Pablo Image Creator en de software komt met nog veel meer handige extra’s zoals een sociale mediakalender en mobiele applicaties.

3. Tweetdeck

Tweetdeck is een goede mogelijkheid wanneer je enkel en alleen Twitter inzet. Het is bedoeld voor zowel bedrijven als voor particulieren die meerdere accounts hebben of hun Twittergebruik en –account beter willen organiseren. Je kunt kolommen toevoegen met notificaties van de verschillende accounts om meteen actie te kunnen ondernemen wanneer dat nodig is. Je kunt hiervoor ook zoekwoorden instellen, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of hashtag. Het aantal kolommen dat je kunt toevoegen is ongelimiteerd, net als het aantal profielen.

Ook kun je de notificaties filteren op specifieke hashtags die je niet wilt zien. Je kunt berichten via Tweetdeck publiceren en inplannen. Verder kun je er alles mee doen wat je ook met Twitter zelf kunt doen: tweets liken en retweeten, mensen volgen en ontvolgen, privéberichten versturen etc. Voor Google Chrome is er een speciale applicatie ontwikkeld. Tweetdeck is helemaal gratis en je hebt er slechts één Twitter-account voor nodig. Wanneer je meerdere sociale mediakanalen inzet raden we je af om Tweetdeck te gebruiken. Kies dan liever voor een tool waarmee je meerdere kanalen in één platform kunt beheren.

4. SocialOomph

SocialOomph is een voorbeeld van zo’n platform waarmee je vele verschillende platformen op één plek kunt samenbrengen. Je kunt er updates mee inplannen en je sociale media-activiteiten monitoren. Met het gratis account kun je basic functies gebruiken zoals vermeldingen en retweets bekijken binnen Twitter en tweets instellen. Voor de andere netwerken heb je nagenoeg geen mogelijkheden. Je kunt er zoekwoorden mee bijhouden en analyseren en – heel handig – postontwerpen opslaan als concept om deze in de toekomst te kunnen hergebruiken. SocialOomph biedt ook de mogelijkheid om links in te korten, met dld.bz.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Tumblr
  • Blogs
  • RSS feeds
  • Plurk

Plurk is een heel interessant netwerk in deze rij en ook nog eens een hele unieke. Ook vinden wij het fijn dat blogs toegevoegd kunnen worden. SocialOomph is verreweg het meest uitgebreide platform als het gaat over het aantal en welke netwerken je eraan kan verbinden. Je kunt SocialOomph gratis gebruiken, maar een betaald account geeft je veel meer mogelijkheden en is dus absoluut de moeite waard om te proberen. Er zijn twee soorten betaalde accounts: eentje waarbij je vooral heel veel Twitter-mogelijkheden krijgt (SocialOomph Twitter Unlimited, $6,97 per twee weken) en eentje waarbij je alle mogelijkheden hebt (SocialOomph Professional, $17,97 per twee weken). Er is een gratis proefperiode mogelijk van zeven dagen.

5. Social Pilot

Met Social Pilot kun je verschillende profielen pet netwerk instellen, wat handig is als je verschillende accounts moet beheren van bijvoorbeeld verschillende vestigingen. Je kunt in bulk inplannen en met verschillende teamleden samenwerken. Met het gratis abonnement kun je 3 netwerken toevoegen en tot 10 posts per dag delen. Ook kun je maximaal 30 posts tegelijkertijd inplannen. De betaalde abonnementen komen met veel meer mogelijkheden zoals een editor voor beeldmateriaal en het bewaren van concepten. Onder andere de volgende netwerken worden ondersteund:

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr
  • LinkedIn

De prijzen voor betaalde abonnementen lopen sterk uiteen: er is bijvoorbeeld Individual ($100 per jaar), Professional ($300 per jaar), Small Team ($500 per jaar) en Agency ($1.000 per jaar). Deze abonnementen kun je ook per maand betalen, maar bij betaling per jaar krijg je 2 maanden cadeau.

EXTRA TIP: Meet Edgar

Meet Edgar is een vrij nieuwe app (uit 2014) en richt zich vooral op het hergebruiken van al gepubliceerde posts. De oprichter van Meet Edgar heeft uit veel ervaring geleerd dat de beste social-strategie is om bestaande content opnieuw te gebruiken. De app is daarom helemaal ontworpen om precies dat te doen. Het komt met vele handigheidjes: kleuren instellen voor categorieën, links inkorten en tracken, in bulk uploaden en editen en een eigen browser extension. Je kunt onbeperkt content in je bibliotheek uploaden en je kunt gebruik maken van de auto-scheduler. Op dit moment zijn de volgende netwerken te gebruiken met Meet Edgar:

  • Facebook (pagina’s, profielen en groepen)
  • Twitter
  • LinkedIn (profielen en bedrijfspagina’s)

Pinterest en Instagram volgen in de toekomst. In totaal kun je 25 accounts toevoegen voor betaalde abonnementen. Er is op dit moment één abonnement beschikbaar. Deze kost $49 per maand. Wanneer je ervoor kiest om een jaar vooruit te betalen, krijg je een maand gratis. Er is een niet goed, geld teruggarantie van 30 dagen. Een gratis versie van Meet Edgar is op dit moment niet beschikbaar.

We hopen dat er hierboven een tool voor jou tussenzit. Naast social media monitoring is ook online monitoring een belangrijk onderdeel van een succesvolle online strategie. Lees daarom ook eens ons artikel over online monitoring tools.

Over de auteur

Anthony Carter: Sinds 2014 ben ik eigenaar/directeur van Digital Customer Care Company, bestaande uit LiveChat Pro, Cheapchats.nl en Webcare Pro. Mijn missie is het leveren van uitstekende klantenservice via digitale kanalen.